Божич

Икона

На 26 декември Православната Църква отбелязва християнския празник Събор на Пресвета Богородица. Това е денят след Раждането на Младенеца (Коледа) и е третата поред "кадена" вечер след Бъдни вечер. Във фолклорната памет на народа ни Празникът е популярен с името Божич. В етимологичен аспект  наименованието произхожда от думата "Бог", отговаряща на тракийското "Багос" и ведическото "Бага", което означава "Слънце". Бага е един от дванадесетте Адития - божества на светлината, което олицетворява. различните аспекти на Слънцето.

В същия ден се отдава почит на свети Йосиф Обручник ( Богообразни)  - бащата на Христос, за това изключително тържествено се празнува и Денят на бащата. В характеристиките на християнския празник са налице множество от реликтите на древни езически култове, свързани с преклонението към соларно божество. Едновременното почитане на мъжкото и женското начало в обредността на Празника, както и на опозициите "ден-нощ", "живот - смърт", "добро - зло", "зима - лято", се свързва с представите за хоризонталния устройствен модел на света. Дуалистичното съдържание в характеристиките на религиозния култ е продиктувано от вечния човешки стремеж към щастлива и споделена любов, към романтично извисени интимни взаимоотношения и същевременно представлява опит за своеобразно християнско преосмисляне на идеята за прехода от хаоса на индивидуалния човешки микрокосмос към хармонично организирания семеен макрокосмос. Налице е и парадигмата "раждане - живот - смърт", която стои в основата на всяка обрядност.

В архитектониката на олтара в Християнския храм иконата на свети Йосиф Богообразни се разполага на Дейсисния ред, вдясно от иконата на "Христос Велик Архиерей" и заедно с иконата на Пресвета Богородица оформят единен идеен център, подчинен на идеята за хоризонталния и вертикалния устройствен модел на света.

В каноните на християнската иконография свети Йосиф е изобразяван в червени и сини (или черни) дрехи, с бяла коса и бяла брада, а в ръката си държи чук - олицетворение на съзидателната мощ и творческия дух. В някои етно-региони на територията на България тежкият железен чук е популярен с името "вария". В етимологичен аспект наименованието "чук" е със славянски произход ("молтити", "молтъ") и е семантичен аналог на "бия, удрям, чукам". Според някои изследователи-езиковеди "молтъ" е производно на "мелти", но в културните представи на древните славянски народи не се свързва с идеята за "смилане, меляне", а с голям, тежък, метален чук. В чешкия език наименованието е "mlat", в словенския - "mlot", в украинския - "молотъ", в белоруския - "молат", в латинския - "malleus", в английския - "hammer", в италианския - "martello" и др. В повечето древни митологични системи чукът е атрибут на Боговете-демиурзи, на Боговете-Ковачи и чрез него се осъществява акта на Първосъзданието, Първотворството. Той е символ на човешката воля и вечния човешки стремеж към създаване на високи морални и материални ценности. В масонските обредни представи чукът се възприема като "инструментът на Майстора". Той е оръдие на каменоделците, на дърводелците, на ковачите, но в хода на развитието на човешката дейност той намира по-широкоспектърно приложение - в кулинарията, скулптурата, в организацията на съдебната система (като церемониален атрибут, даващ знак за начало или край на съдебен процес), при осъществяването на аукционни продажби на предмети на изкуството (знак за достигане до окончателна парична стойност на продавания експонат и др.). В религиозната доктрина на Християнството посредством чук се извършва приковаването на Христос към Кръста и чрез осъществяването на акта на Христовото Разпятие той се превръща в архетипен символ на Светлината. Според Учителя Петър Дънов, с чука се свързват представите за могъществото на човешката ръка (юмрук), на планетата Сатурн като олицетворение на Съдбата; приносител е на вибрациите на числото 2, на буквата "А' от славянската азбука и изразява първоначалния тласък в движението на всички енергии. Според него, чукът олицетворява Съзиданието като израз на единството между идея, действие и съдба.

В културните представи на народа ни с фразеологемата "...между чука и наковалнята" се обозначава не само "най-трудното място", но и идеята за постигане на Съвършенството, красотата и непреходното  чрез средствата на занаята. Осъществителите на процеса са Калфата (гледащият наоколо) и Майсторът (гледащият над себе си). 

Сред системата от табута, обслужващи празничната обрядност на Божич, изразително присъствие има забраната за извършване на домакинска и селскостопанска работа, в основата на която стои страхът от болести и зловредни влияния над децата в семейството и домашните животни. Тъй като денят влиза в периода на Опасните дни от Коледа до Йордановден (Вълчите празници), изключително строго се спазва полово табу. Не се излиза навън след залез слънце. Не се предприемат пътувания. Пепелта от огнището не се изхвърля навън, за да не се множат вълците. Не се пипа вълна и не се извършват дейности, свързани с вълна. В някои етно-региони вратите, прозорците и комина се обкичват с черен глог и хвойна, които притежават специфични апотропейни функции и предпазват дома от силите на злото. В дрехите си децата трябва да носят скилидка чесън с цел предпазване от болести и негативни влияния. Не се дава или взима нищо назаем.

По традиция през този ден се посрещат гости, за това популярен е обичаят да се следи кой е "полазник", първият външен посетител в дома. По половата принадлежност на полазника се извършват ритуални гадания (предимно от инициален тип) за новородените животни в домашното стопанство (мъжки / женски). Ако гостът е богат, добродушен, сърдечен и с щедра ръка, то реколтата през новия аграрен цикъл ще е богата и изобилна, а за дома и членовете на семейството се очаква благоденствие и сполука в начинанията.

В чест на празника се месят обредни хлябове  - "боговица" и "светец", които се раздават за здраве и благоденствие сред членовете на семейството. Празничната трапеза трябва да е обилна - за щедра година и богата реколта. Първото нещо, което трябва да се сложи на нея, е солта. Тъй като това е третата поред "кадена" вечер, преди започване на празненството домакинът трябва да прекади навсякъде с тамян. На трапезата присъстват ритуални варива (пшеница и царевица), месни и безмесни ястия,  лакомства, пуканки, плодове, зеленчуци, вино, баници, орехи и др. 

Момите извършват ритуала "напяване на пръстените" -  гадателен социо-нормативен обряд, притежаващ изразителна сватбена насоченост. В много отношения тази гадателна практика наподобява "ладуването" на Цветница и Лазаровден. В сребърно менче с мълчана вода в Коледната вечер младите девойки, на които им предстои да се омъжат, поставят китките си, заедно със свои отличителни предмети -пръстени, гривни или други накити. на Божич една от момите изважда последователно моминските китки и по тях се извършват ритуални гадания, касаещи бъдещия съпруг на всяка от девойките.

На Божич се извършват обредни гадания, свърани с метеорологичните условия през следващия аграрен цикъл, които отговарят на времето за месец октомври. Периодът на гаданията от инициален тип започват от Данииловден (17 декември) и завършва на 28 декември като всеки един от тези дни е символно съответствие на времето в един от месеците през предстоящата година. 

 

 

Рекламa

Последни творби

Синьо огледало

News image

"Очистих се, защото направих добро на най-лошия."  /Елин Пелин, "Огледалото на свети Христофор"/ "Огледало, отразяващо всекиму своето." /Йеронимус Бош/  В митологичната система на древните българи огледалото е един от...

Последни картини | Ваня Никитова | Tuesday, 1 August 2017

Продължава...

More in: Последни картини

100%
-
+
1
Show options
"Свещеният хляб"

0.00 Лв.
Таликтрум / Обичниче
Таликтрум / Обичниче
150.00 Лв.
"Синьо огледало"

275.00 Лв.
"Сънят на пеперудата"

280.00 Лв.
Азиатски натюрморт
Азиатски натюрморт
0.00 Лв.
Разпятие Христово
Разпятие Христово
280.00 Лв.
Богородица Троеручица
Богородица Троеручица
200.00 Лв.
Св. Андрей
Св. Андрей
60.00 Лв.

Св. Св. Кирил и Методий
Св. Св. Кирил и Методий
260.00 Лв.

Богородица Троеручица
Богородица Троеручица
180.00 Лв.
Полски цветя
Полски цветя
240.00 Лв.

Натюрморт "Романтика"
Натюрморт
0.00 Лв.
Триумфът на люляка
Триумфът на люляка
800.00 Лв.

Натюрморт "Екзотика"
Натюрморт
0.00 Лв.
Изобилието на България
Изобилието на България
1 000.00 Лв.

Продължавайки да използвате този уебсайт, Вие се съгласявате с Политиката за употреба на бисквитки.